Aula de Primària

PERIODISME I ESCRIPTURA

Unitat teòrica adreçada a alumnes de Primària


1. Definició de periodista
2. Mitjans de comunicació
3. Gèneres i llenguatge
4. Redacció i estructura d'un text
5. Text periodístic / Text narratiu
  
1. Definició de periodista
 De manera simple es diu que un periodista és una persona que "conta el que passa" o "escriu notícies". En realitat, el periodista recull, analitza i transmet informació. Comunica.
Recollir informació implica anar a rodes de premsa, estar en contacte amb els agents socials i observar el que passa al carrer. Cal preguntar i fer entrevistes, investigar i documentar-se.
Analitzar la informació vol dir relacionar els fets amb un context, amb esdeveniments anteriors, etc. S'interpreten fets reals. No confondre amb l'opinió.
La transmissió de la notícia periodística, fruit dels passos anteriors, es realitza a través dels mitjans de comunicació.
Comunicar és utilitzar el llenguatge més apropiat en cada cas per fer arribar un missatge.


2. Mitjans de comunicació
Premsa: diaris, setmanaris, mensuals, etc...
Televisió
Ràdio 
Internet: hi podem trobar diaris electrònics, televisions i radios que emeten de manera convencional i que reprodueixen els seus continguts a la xarxa. Però també hi ha mitjans creats en exclusiva per a Internet. Atenció, també, a les xarxes socials com a transmissores d'informació.
 Recomanació de la premsa escrita: el temps per confeccionar la notícia a la premsa escrita és major que a qualsevol altre mitjà (explicar el funcionament temporal d'una redacció). Això permet al periodista reflexionar-hi més, cosa que fa que la informació estiga més treballada. La televisió i la ràdio són més immediates, els espectadors i oients a penes es queden amb un titular. La confecció i actualització de les notícies en Internet també és molt ràpida i pot donar peu a molts errors. 

3. Gèneres i llenguatge 
La notícia periodístisca es presenta en diverses formes:
-article informatiu
-article d'opinió: valoració personal d'una notícia. Quan l'opinió prové del propi mitjà de comunicació pren el nom d'"editorial".
-entrevista: format pregunta-resposta
-crònica
-reportatge
La crònica i el reportatge és on el periodista se sent més escriptor que mai perquè té més llibertat de redacció. Són els gèneres més descriptius, possibilita recrear situacions, fer ús de metàfores, etc...
Tanmateix, tots els gèneres comparteixen l'ús d'un llenguatge concís, la utilització de frases curtes i la resposta, des de bon començament, al que s'anomena "les sis w": les preguntes "qui", "què", "quan", "on", "com" i "perquè", que en anglés comencen per la lletra "w": "who", "what", "when", "where", "why". 

4. Redacció i estructura del text 
Redactar és transformar les idees en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets. 
La redacció periodístisca exigeix paraules precises, utilització de sinònims, evitar repeticions innecessàries, etc... 
Pel que fa a l'estructura de la noticia periodística -títol, subtítol i/o entradeta- cal destacar l'equivalència amb la presentació, nus i desenllaç d'un text narratiu o d'un altre tipus. La distribució de les idees es realitza a través dels paràgrafs, connectats entre ells.

5. Text periodístic, text narratiu   
Diferent objectiu comunicatiu.
Diferent estil de lèxic i redacció.
Realitat / ficció: un conte, un relat, sempre és fruït de la imaginació, encara que puga basar-se en fets reals. En canvi, tot el que s'hi diu en un text periodístic ha de ser real.  
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada